|
|
|
|
Glazba
za dugometražni film NOSILA JE RUBAC ČRLENI, 2022
Režiser: Goran Dukić
Produkcija: Švenk |
69.
Pula film festival
ZLATNA VRATA PULE - nagrada publike
ZLATNA ARENA ZA NAJBOLJU SPOREDNU MUŠKU
ULOGU - Ljubo Zečević |
|
|
|
- jedan od
najsimpatičnijih domaćih filmova u zadnjih desetak godina...Posvetu
praščiću Babeu autori i ne pokušavaju sakriti, iako je prasica
Beba sasvim svoj, originalan lik, a 'zagorskoj atmosferi' pridonosi
i sjajna muzika grupe Cinkuši. |
|
|
|
|
|
...Začinjen
emocijama, ukrašen simpatičnom animacijom i odjeven u starinski
komad, glazbeno i zvučno dotjeran, ovaj je film svakako zahtjevna
produkcija koja uspijeva zadržati domaći ukus i priča univerzalno
razumljivu priču...dok je soundtrack koji se sastoji od jazziranih
ili rockerskih tradicionalnih pjesama (i onih novonapisanih koje
zvuče tradicionalno) benda Cinkuši apsolutno prikladan. Čini se
da je "Nosila je rubac črleni" bio značajan projekt
za sve uključene i da se Dukić, koji itekako može napraviti simpatičan,
ugodan, ali ekstravagantan film, dobro zabavio i u režiji. |
|
|
|
Glazba
za animirani film THE RAFT, 2021
Režiser: Marko Meštrović
Produkcija: Kreativni sindikat |
Hrvatsko
društvo filmskih kriticara - nagrada OKTAVIJAN
za najbolji animirani film u 2021. godini
...The Raft nije zgoda o glazbenicima, vec ostvarenje koje kroz
umjereno crnohumornu vizuru izražava ono zapisano u najavno-popratnom
sinopsisu filma: „Ako je globalna katastrofa određeno mentalno
stanje, onda je glazba splav.“ Neizvjesno je, dakako, bi li po
videnju filma itko izrekao upravo tu rečenicu, no pogledavši The
Raft lako se složiti da nije, kako to često biva, riječ o demagoškoj
udici što nas nuka da u djelo upišemo misli i značenja kojih u
njemu i nema, već da ona uistinu odgovara tomu što je slikopisom
predstavljeno. |
|
|
|
|
|
"Prva
nagrada Grandtoon" dodjeljuje se filmu The Raft
(Splav) Marka Meštrovića zbog svoje energije, zbog upotrebe miješanih
tehnika na lijep i sadržajan način. Glazba je toliko isprepletena
s pripovijedanjem da smo poželjeli pojesti psihodelične gljive
i proživjeti apokalipsu uz pomoć glazbe. Pa nemojmo se utopiti,
nemojmo plutati, ritmično plivajmo uz zvuk splavi... jer možda
upravo to i želimo,“ stoji u obrazloženju žirija u sastavu Alexis
Hunot, Lucija Bužančić i Žarko Ivanov. |
|
|
|
KONCERTNA
PROMOCIJA: CD KRAVA NA OREHU |
Njihovi tekstovi,
kao pjesme koje obrađuju nude utjehu u ljudskosti, nešto poput
stoljetnog narodnog lijeka, bilo da je riječ, primjerice, o gorko-slatkoj
poskočici „Ženidba-udaja“ ili o prigrljenoj „Ljubav se ne trži“
čija epska izvedba je uzbudila i gostujućeg Darka Rundeka, koji
je prije toga izvodio pjesme „Tiček“ i „Deca moja deca“ s aktualnog
albuma „Krava na orehu“, o čijoj promociji je na kraju krajeva
i bila riječ.Kad smo već kod gostiju, trubač Igora Pavlica činio
je s trombonistom Nikolom Santrom maštoviti puhački tandem, Zoran
Perić bendžist i pjevač grupe Picksiebner usijao je atmosferu
u svojevrsnom „Deliverance“ instrumentalnom duelu s violinistom
Markom Firstom, dok je usnoharmonikaš Krešo Oremuš bio gotovo
u ulozi pridruženog člana, a tu čast mu je ukazala i mandolinistica
Natalia B. Radušić toplom gestom kad je njegov stalak s mikrofonom
pred kraj nastupa povukla u prvi red i Krešu time uvrstila u Cinkuški
špalir koji je u tom trenutku izuvao krcatu Močvaru od oduševljenja.
Stoga, da, hype oko Cinkuša bila bi dobra stvar (ako se događa),
jer nitko poput tog benda toliko dobro ne njuši folklorno nasljeđe
i tali ga u novu autentičnost. Kao što nitko poput Cinkuša ne
zna kud taj glazbeni folklor treba odvesti da vas potpuno omađija. |
|
|
|
|
|
Pojačani trubom
i usnom harmonikom, uz već ranije pridružen trombon Nikole Santra,
Cinkuši su značajno ojačali i oplemenili svoju zvučnu sliku te
se kao forte ove promocije svakako mora istaknuti fantastična
suradnja ovih dodanih muzičara koji zajedno s bazom benda uspijevaju
isporučiti nevjerojatno zvukovno bogatstvo i puninu koja razoružava
i ostavlja bez daha. Koliko se Cinkuši na stageu daju u svoj nastup
i s kojom dozom iskrenosti pristupaju izvođenju svojih pjesama
naprosto je milina gledati. Kada se ovom svemu dodaju i nadahnute
bravure violinista Marka Firsta čiji doprinos zvuku dodaje još
jednu posebnu nijansu cijeloj priči, dolazi se do krajnjeg rezlutata
koji je bez pretjerivanja ozbiljna pokretačka sila koju se ne
smije podcjeniti niti zanemariti. |
|
|
|
|
|
Band koji etno
folk pjesme svira u punk maniri i koji doslovno gine na pozornici
jedan je od onih koji svojim neobičnim spojem jazza, etna i punka
gađa sve generacije od najmlađih do najstarijih i ljubitelje raznih
žanrova muzike. Cinkuši nalikuju bandi lutalica i veseljaka, imaju
onaj neki faktor X zbog kojih ih publika voli i uživa s njima
pjevati u sav glas i veseliti se životu. |
|
|
|
|
CD
KRAVA NA OREHU
Croatia records 2017. |
Cinkuši
– bend koji spaja ‘kerempuhovski’ senzibilitet s glazbenim anarhizmom
Novoga vala
Cinkuši kao sastav koji je s nama već dvadesetak godina, glazbenici
koji se svojim iskazom bezbrižno i veselo klate od kanona kajkavske
popevke do nepreglednih stranica punka, od tradicionalizma do
glazbenog anarhizma, prate baš tu putanju riječi koju su sebi
prilijepili na početku svoga umjetničkog puta, samim tim svojim
stavom i pozicijom isuviše vrijedni da bi ih se moglo olako zaobići,
kao i u stalnom sukobu s definicijama da bi se o njima moglo lako
pisati ili da bi bilo zahvalno razglabati. Jer, njih treba jednostavno
– slušati! |
|
|
|
|
|
CINKUŠI
‘KRAVA NA OREHU’ (CROATIA RECORDS): Album nevjerojatne energije
...‘’Krava na orehu’’ možda je i njihov najbolji album u karijeri
i esencija dosadašnjeg muziciranja u aranžmanima, glazbenom izrazu,
energiji i izboru tradicionalnih pjesama, ali i onih autorskih.Vraški
živahno, iskreno i originalno. Album koji se opasno približio
listi pet najboljih albuma 2017. |
|
|
|
|
|
'KRAVA
NA OREHU' Cinkuši dođu poput ekstenzije Haustora u ranijoj fazi
poigravanja sa zagorsko-prigorskim idiomima
„Neko vrijeme doimali su se čudno na domaćoj sceni, čak i na
debiju “Zeleni kader” (1999), no s “Domesticus Vulgaris” (2005),
a pogotovo sa “Špiritus Sanctus” (2009) postali su jedan od najsamosvojnijih
hrvatskih sastava koji sve efektnije i efikasnije cijepi prigorske,
zagorske i međimurske glazbene tradicije s onime što na anglo-američkom
teritoriju svrstavaju pod folk-rock i celtic-punk....“ |
|
|
|
Cinkuši
– 'Krava na orehu'
„Uvijek su mi bili dobri, a to potvrđuju i visoke ocjene koje
dobijaju u recenzijama njihovih izdanja. Ono što ih najviše karakteriše
je – nepredvidivost. Cinkuši sa lakoćom mijenjaju svoj muzički
rukopis...“ |
|
|
|
|
|
Cinkuši
'Krava na orehu - ponovno pod galgama
...“Krava na orehu” i zvukom i kvalitetom savršeno nastavlja
opus Cinkuša, koji i dalje ostaju jedinstvenom pojavom na ovdašnjoj
sceni, nalik bandi obješenjaka koja s Petricom Kerempuhom pod
galgama svojom svirkom već skoro dva desetljeća odgađa čin vješanja.
|
|
|
|
|
2
CD/DVD CINKUŠI - UŽIVANCIJA!
Croatia Records 2011.
|
Album dana: Cinkuši - Uživancija!
Naša ocjena: 5
Čitav život otkad se potražujem u labirintima glazbe kao aktivnijeg
slušatelja pokušavam opravdati situacije u kojima postoji glazba
o kojoj ne treba pisati.
Ne treba je objašnjavati niti je filtirati
niti približavati namjernicima jer je neuhvatljiva. Pokušavam
se dosjetiti postoji li potrebe za pisanjem recenzija o albumima
o kojima najviše govori jedna jedina riječ. Čiji je sukus njihov
naslov. Ujedno bude i njihov program. Njihova prva riječ. Točka.
I tri uskličnika na kraju.
I svako toliko dogodi se nešto takvo,
ali u pravilo, vrlo rijetko. Rjeđe od rjeđeg. A onda, kao u
slučaju fenomenalnog "Zelenog kadra" kojim su ispratili
prošlo stoljeće, prvog studijskog albuma istog benda, opet zazvone
zvona. Kad Cinkuši kažu "Uživancija" - samo nori ne
bi im povjerovao. I ovaj se put radi o njihovom debiju. Ali
uživo.
Dvostrukom audio komadu i jednom DVD-u
zbiranom na koncertu održanom 12. svibnja 2010. godine u zagrebačkom
Teatru &TD. Vizualizirao ih je prokušani i pouzdani video
maher Darko Drinovac, ali ono čemu se tu zapravo radi nije koncert
s pregledom the best of karijere i sabiranjem world music popevki
s njihova tri studijska albuma. Radi se o uživanciji. Prisustvu.
Umjesto superlativa i hiperbola odnosnog
dugo porađanog live zapisa, prenijet ću samo dojam zatečen na
jednom od desetak koncerata Cinkuša koliko sam ih puta sa zadovoljstvom
najvećeg osmijeha na svijetu imao prilike svjedočiti od njihovih
prvih bosonogih koraka po pozornicama. Dakle, pod nelaboratorijskim
uvjetima da koncertu prisustvujete otvorena duha za razne žanrove
glazbe i da vas ne smeta njihovo stilsko određenje kao etno
iliti world music opičenjaka, ne postoji ni promil teorertske
šanse da ne biste bili osupnuti nevjerojatnom količinom pozitivne
energije, silnog entuzijazma, zaljubljenosti u svirku, uživancijom
samog čina sviranja. Te njihove sklonosti teatrologiji na sceni,
tom soundtracku kazališne predstave u kojoj su uloge oni sami.
Nešto na tragu "Stop Making Sense" u korelaciji između
Byrneovih Talking Headsa i Jonathana Demmea. Nešto na tragu
praska najdivlje faze Mano Negre i Jon Spencer Blues Explosion.
Onog koncertnog ludila kada je bend nakon par taktova mokar
od znoja do gole kože, a glavni uzrok nipošto nije loša klimatizacija
mjesta nastupanja. I kad stanu kao prateći mulci za Tetu Lizu
i kad istu legendu ugoste kao gošću na svom prigodarskom koncertu.
Stajao sam blizu prvog reda. Djevojke
i dječaci sa strane gledali su Mirka, Nebojšu i Natašu dok prihajaju,
bez puno namještanja. Klimnuli bi i pogledali se između pa bacili
sve što imaju publici. I onda se dešava ta izmjena o kojoj mnogi
seru i prodaju priče. Cinkuši nemaju što prodavati jer obično
besplatno dijele. Dijele nesebično. Ljudi pored mene stali su
se spontano izuvati i bacati cipele u zrak, nastavili su plesati
do zadnje sekunde, prolivene pive i kapi znoja. Na kraju su
zgaženih i žuljevitih nogu imali onaj zadovoljni osmijeh koji
nisu skidali s lica usprkos ranjenih tabana.
Kad sam ih pitao kako je bilo, uglas
su rekli - Uživancija.
Ne časite časa. Cinkuši su upravo to.
Jedan od rijetkih i zadnjih domaćih bendova uz koje je svaki
trenutak samo to i upravo to - uživancija.
|
|
Anđelo Jurkas ,Vip.music, 20.10.2011.
|
|
|
|
Album: Uživancija! – Live in Teatar &td – Zagreb
12/05/2010 (Croatia Records
2 CD/DVD)
Ocjena: ****
Cinkuši su konačno objavili album koji publici
koja ih nikada nije gledala/slušala uživo može približiti ili
dočarati atmosferu s njihovih koncerata. Zagorska etnodružina,
koja uspješno čuva kajkavski izvorni glazbeni (i poetski) iskaz
te ga “ženi” s ovovremenim glazbenim utjecajima, i do sada je
studijskim albumima držala zavidnu razinu kvalitete uspijevajući,
u pravilu bezgrješno, spojiti tradicionale s vlastitim autorskim
prinosima.
Baš kao i Gustafi, koji su tradicijsku glazbu
Istre sjajno spojili s vlastitim autorskim materijalom u čudesnu
smjesu “prpošnog” freak-folka u kojem se isprepleću utjecaji “trieštinske”
kancone, tex-mexa i Manu Chaoa, i Cinkuši maherski koriste poduke
novog doba i freak-folka u vlastitim revizijama baštinskih zvukova.
“Grad se beli”, prvi broj koncerta-albuma, upravo
je stoga na početku nastupa i live albuma reprezentativno pismo
o namjerama kao odličan primjer “prevođenja” tradicijske pjesme
u eksplozivni komad punkerskog freak-folka. Više od 105 minuta
glazbenog raspašoja koji nudi ovaj dvotomni CD (i pripadajući
DVD), autentičan su zvučni zapis nastupa Cinkuša i njihovo najbolje
izdanje do sada.
Nabrajati baš sve vrhunce albuma bilo bi jalov
posao jer ne samo da ih ima previše, već kvalitetom uravnjeni
materijal ne dopušta isticanje samo nekih zgoditaka. Ipak, po
osobnom sudu, oni izvanserijski i baš “ekstra” trenuci koncerta/albuma
su sjajna “Ciganjska” (koja je udružila glazbu Cinkuša i tekst
Miroslava Krleže), urnebesni “Jankić” s čudesnim citatom bas figure
iz “Walk On The Wild Side”, “Navigare necesse est” – s uglazbljenom
komiškom čakavštinom Joška Božanića, sjajna cinkuška balada “Kak
je Štef videl Majku božju”, freak-folk tradicional “Huja brija”
te sjajna završna (iliti “putna”) “U divljaka luk i strijela”
koja povezuje agitpropovski himnički broj i country bluegrass
veselicu.
|
|
ZLATKO
GALL , Slobodna Dalmacija,17.09.2011.
|
|
CD
ŠPIRITUS SANCTUS 2009.
Croatia Records & Croatian
Roots Music
|
VINO, ZAGORJE, KRLEŽA I GIBSON
Živopisna kajkavska mužikaška banda sa zagrebačkih brega s albumom
o alkoholu i smrti
ZAGREB - Vino i muzika od pamtivijeka
su nerazdruživi, a u slučaju Cinkuša kao kajkavskog odgovora
Poguesima, možda postoji i kodeks koji živopisnoj glazbenoj
bandi brani vodu.
Čudnovati kljunaš
Nije to možda zdravo, ali teško je poreći kako su se pogonjeni
alkoholnim parama, Cinkuši na trećem albumu “Špiritus Sanctus”,
dokazali kao jedan od najintrigantnijh domaćih sastava. Rock,
punk i električna gitara vješto su utkani u prigorske, zagorske,
međimurske napjeve, kajkavštinu koja se u Hrvatskoj nažalost
sve manje govori, krležijanski duh iz “Balada Petrice Kerempuha”,
tamburu i violinu. Ako su se do prije par godina doimali poput
čudnovatih kljunaša hrvatske glazbene scene, Cinkuši danas izgledaju
poput hrvatski originalnog djelića internacionalne folk-punk
i folk-rock scene.
Teta Liza i B.P. o starosti
Najcjelovitiji, najbolje produciran, gotovo konceptualan album
Cinkuša sastoji se od dvije vrste pjesama, one uz koje se pije
iz veselja, s pajdašijom, i one uz koje se pije iz tuge, sam.
Vesela, antirecesijska pjesma “Medo”, nabrijana “Huja Brija”
i “Bela” mogući su koncertni favoriti, a “Dolinom se šetala”
u ovakvoj izvedbi potencijalno je veliki hit, baš kao “Mala
Čiči” Zadruge. Ipak, Cinkuši su još upečatljiviji u smirenijim
skladbama.
Uvodna “Bratec kosi” s prijeteći mračnom i zlokobnom violinom
koja nagovješćuje mogući incest, žalosni “Picek” i sjetni instrumental
“Kak je Štef videl majku božju” samo su nagovještaj izvrsne
završnice albuma tri fascinantne skladbe. Neočekivana otočka
tema “Navigare Necesse Est” jača je od bilo čega što je posljednjih
godina na tu temu izašlo iz Dalmacije. Tuga u “Sedi si kraj
mene”, prekrasne pjesme o starosti s Tetom Lizom i Boškom Petrovićem,
teška je poput olova.
Mirisni crni pinot
Završna “Nenadejano bogčije zveličenje” od laganog uvoda, kako
odmiču Krležini stihovi, odlazi u frenetični, katarzični krešendo.
Iako bi se nešto prigovora moglo staviti na vokalne izvedbe
dijelova pojedinih pjesama, “Špiritus Sanctus” kao album o alkoholu
i smrti, zbog maštovitog uvezivanja folka i rocka na ovako slaboj
sceni na kojoj folk ima neke posve drukčije konotacije, doima
se poput mirisnog crnog pinota spram kiselog cvičeka.
|
|
Aleksandar Dragaš , JUTARNJI LIST
|
|
|
|
SUVREMENI ČUVARI HRVATSKE GLAZBENE BAŠTINE
Suvremena i tradicijska glazba ide rukom pod ruku u izvedbi etno
sastava »Cinkuši«, »Kries«, Tamare Obrovac i »Transhistrie ensemblea«
te »Afiona«
Poslušaju li se stihovi: »Zdigel je čašu. Spustil
je nebo. Videl ju je zato kaj ima čisto srce« iz pjesme »Kak je
Štef videl Majku Božju« objavljenu na trećem albumu hrvatskoga
etno sastava »Cinkuši«, jasno je kako je riječ o nečemu izvanserijskom,
drugačijem i svakako onome što nam na hrvatskoj glazbenoj sceni
još uvijek nedostaje.
Ni sam naziv albuma »Špiritus Sanctus« ne može se zaobići isto
kao što se »Cinkuši« ne mogu izbjeći kada govorimo o etnu, suvremenoj
glazbi protkanoj i često u potpunosti nadahnutoj tradicijskim
napjevima, melodijama i općenito folklorom.
Ono što je na početku nužno reći jest to kako su etno bandovi
u Hrvatskoj čuvari našega povijesnoga blaga, ne samo glazbe, nego
i pisane riječi, pa tako i starih navada i običaja koji nestaju,
jer se barem dijelom mogu iščitati upravo u tradicijskim pjesmama
gdje ostaju sačuvani.
Novim albumom »Cinkuši« su utvrdio svoju poziciju kao jedni od
stjegonoša hrvatske etno scene koja nije toliko bogata izvođačima,
ali je od sredine 90-ih, kada je i nastao taj šesteročlani band,
neizostavna kad god se argumentirano govori o cjelokupnoj domaćoj
glazbi.
Nakon albuma »Zeleni kader« i »Domesticus vulgaris« »Cinkuši«
i »Špiritusom Sanctusom« potcrtavaju svoje tematske preokupacije,
te ponovno ugošćuju međimursku etno divu, 85-godišnju Tetu Lizu
koja, ponekad se čini, svojim sugestivnim snažnim glasom može
i kamen natjerati da zaplače. Ovaj put Teta iz Donje Dubrave uz
pedantnu svirku banda pjeva tradicionalnu, ali, dakako, osuvremenjenu
pjesmu »Sedi si kraj mene« i opet je briljantna, a stihovi o starenju,
iskustvu i dobroj kapljici koji se zrcale osobito u refrenu -
»Ah, toči, naj dremati, nagni, naj šparati/ če nebuš pil bude
ti žal/a zutra već morti pod zemljom buš spal« jednostavno je
prožeta duhom koji obitava u toplim drvenim kletima. Tu je sva
prigušena tuga, sjetno veselje i spoznaja o vremenu koja tihne
nošena oblim i punim zvukom kontrabasa protkanoga zvonkom mandolinom
i efektnom električnom gitarom, ali i nježnim zvukom vibrafona
još jednoga gosta - Boška Petrovića.
No, album otvara nabrijana stvar »Bratec kosi«, bogata ritmom,
višeglasjem i uvjerljivim grubim glavnim vokalom, a takvih skladbi
ne manjka ni na ovom ni na prijašnja dva albuma. I upravo tu se
može iščitati usmjerenje »Cinkuša«, pa je glazba koju sviraju
krštena još na njihovim početcima kao etno-punk. Tako se na skladbu
»Huja brija« koju dobrim dijelom nosi violina, gotovo može plesati
i pogo - razuzdani ples koji se od samih početaka veže uz punk
kao jedna od njegovih glavnih odrednica. No vrtoglavi ples i trans
oduvijek su vezani i uz folklornu glazbu, pa su tako »Cinkuši«
spojili dvije naoko različite energije i oblikovali je u svoj
prepoznatljiv energični stil koji do izražaja osobito dolazi na
njihovim koncertnim nastupima.
S obzirom na to da su »Cinkuši« na tom planu vrlo aktivni svirajući
u svim dijelovima Hrvatske, ne bi trebalo biti teško dočekati
neki koncert u blizini i vidjeti i čuti fascinantnu svirku. Prvi
na redu, 8. rujna u Zagrebu bit će koncert u sklopu scene Amadeo
u Muzeju za umjetnost i obrt gdje su već svirali ove godine, ali
zbog ekstatičnoga stanja u koje je upala publika, očito se moraju
»iskupiti« još jednom svirkom.
Ipak, kad govorimo o hrvatskoj etno glazbi, moramo spomenuti i
izvođače koji su je obilježili, a osobito one koji su ove godine
objavili nove albume. Jedan od najmlađih etno sastava - »Afion«
ove je godine izašao s albumom »Čudni svati«, a nakon brojnih
koncertnih nastupa 30. kolovoza će zasvirati na festivalu Mediterraneo
u Anconi. Za razliku od »Cinkuša« posve posvećenih hrvatskoj tradicijskoj
glazbi, a osobito onoj sjevernoga dijela Hrvatske, »Afion« se
pak nadahnjuje na izvorima od Hrvatske do Makedonije. Zvonki i
istodobno meki glas Lidije Dokuzović oslanja se najvećim dijelom
na akustičnu svirku sastava čija glazba ne ostavlja ravnodušnim
- ponekad posve umiruje, a ponekad, pak, i mrtve diže na noge.
Tek da pojasnimo i njihovo ime, Afion dolazi od makedonske riječi
koja znači mak, a preuzeta je od grčke riječi opion.
Nipošto ne smijemo zaboraviti ni na jednu od najvećih hrvatskih
glazbenica - Tamaru Obrovac. Već iz naziva albuma objavljenoga
ove godine »Neću više jazz kantati« može se iščitati na kojem
tragu Obrovac i njezin uvijek svježi Transhistrian grade svoju
glazbu. Ako su »Cinkuši« etno-punk, tada su Obrovac i njen band
etno-jazz, a oslanjaju se najvećim dijelom na glazbenu tradiciju
Istre i Mediterana. Novim albumom napravili su iskorak uključivši
svoja glazbala u pojačala, a uz to su unijeli i elemente funka,
pa ni etno-jazz-funk za definiranje njihove glazbe ne zvuči loše.
Njihovi koncerti su nešto što se ne propušta, a vještina i sklonost
sviračko-pjevačkim improvizacijama omogućava užitak u svakom novom
koncertu, jer nikad se ne zna što će novo u trenutku izvući iz
rukava i na taj način od glazbe učiniti ono što bi trebala i biti
- veliko i uzbudljivo iskustvo. Osim toga i suverenoga vladanja
pozornicom, pod čvrstom dirigentskom palicom svoje liderice tu
je i neizostavni humor i dijalog s publikom, tako da barem koliko
smo dosad vidjeli nitko nakon koncerta ne ostaje ravnodušan. Od
brojnih albuma koje su, doduše, u često mijenjanim sviračkim postavama
dosad objavili, izdvojili bismo osim spomenutog i »Sve pasiva«,
»Daleko je...« i »Transhistriu«.
Koliko je etno glazba značajna, snažna i upečatljiva, govori i
činjenica kako glazbeni portal Muzika za najbolji domaći album
prošle godine nije izabrao ni pop ni rock ni hip-hop izvođača
već upravo etno - »Kocijane« sastava »Kries« predvođenog karizmatičnim
Mojmirom Novakovićem koji je sa svojim prijašnjim sastavom »Legen«,
uz Lidiju Bajuk i Dunju Knebl, glazbenica mirnijega akustičnoga
izričaja, ali i rijetke izvođačke ljepote, jedan od začetnika
etno scene u Hrvatskoj. »Legenov« album »Paunov ples« jedan je
od prvih i jednostavno je nezaobilazan, jer čim se pojavio, prigrlio
ga je tada i dio ljubitelja elektronske glazbe, pa čak i oni koji
su ljubili techno. Njihovi su koncerti, baš kao što to sada nastavlja
i »Kries«, zaista za pamćenje, a gotovo opipljiva energija koja
pucketa pod prstima i pocupkavajućim stopalima kovitla se u koncentričnim
krugovima baš onako kako se pleše i kolo.
»Kries«, pak, uz tradicijska glazbala poput lijerice ili cimbala
i napjeva iz različitih dijelova Hrvatske svoju prepoznatljivost
gradi upravo na uporabi elektroničke glazbe, snažnim ritmovima
izraženoga bas bubnja, ali i izraženim višeglasnim dionicama ženskih
i muških pjevačkih skupina posve usidrenih u folklor. Osim što
su uz spomenuti snimili album i glazbu za film »Konjanik« Branka
Ivande, snimili su i jedan od, po našem mišljenju, najboljih hrvatskih
albuma etno glazbe - »Ivo i Mara« - nadahnut pjesmama o junacima
slavenske mitološke predaje.
Iako nije namjera spomenuti sve izvođače, moramo još dodati i
podravskoga bluesera Miroslava Evačića koji je dosad objavio dva
albuma, te stilski promjenjivoga Livija Morosina koji svoj temelj
nalazi na tlu Istre. Tražimo li negdje i razlog zašto ta glazba
nije rasprostranjena i prisutna u eteru javnosti onoliko koliko
bi trebala biti, naći ćemo ga u činjenici da kvalitetnu glazbu
uvijek nadigra ona komercijalna i nezahtijevna u kojem god smislu
željeli pogledati, a to znači da je šuplja, nemaštovita i bez
ikakvoga pravoga korijena.
Etno glazba ima ono najnužnije - čvrsti korijen na koji se može
oslanjati, a na sreću hrvatske kulture, glazbenika koji to čine,
očito nam ne manjka isto kao što nam ne nedostaje ni glazbenoga
bogatstva koje su nam naši stari ostavili. To znači da o njemu
trebamo skrbiti i da su nam upravo čuvari sposobni otpuhnuti prašinu
s njega, uglancati ga i prilagoditi našem vremenu nužni i da im
svakako treba odati priznanje, »zdignuti čašu« i skinuti, možda
ne kapu, ali šešir svakako.
Cinkuš je zvono
Etno sastav »Cinkuši« skladali su i glazbu za nagrađivane animirane
filmove »Ciganjska« i »Silencijum« Davora Međurečana i Marka Meštrovića
(ujedno i bubnjara u sastavu) temeljenima na djelima Miroslava
Krleže. Valja naglasiti da se »Cinkuši« i inače nadahnjuju opusom
toga velikoga hrvatskog književnika. I tek da pojasnimo odakle
ime banda. U tradiciji kajkavskog kraja »cinkuš« označava zvono
koje prati ljude od njihova rođenja pa sve do smrti.
|
|
Božidar
Trkulja , VJESNIK |
|
|
|
NAKON SJAJNOG SEKSA DOLAZI JOŠ BOLJA
SMRT
"Špiritus Sanctus"
je tek treći album Cinkuša u nešto više od deset
godina njihovog postojanja, no ovdje je na sreću slučaj da je
kvantiteta obrnuto proporcionalna kvaliteti. "Špiritus Sanctus"
naime ni malo ne zaostaje za debitantskim "Zeleni kader"
iz 1999. te sjajnim "Domesticus Vulgaris"
iz 2005. godine.
Novi album donosi Cinkuše na istom teritoriju koji su već ranije
zauzeli, a to su tradicionalne hrvatske (uglavnom iz kajkavskih
krajeva) melodije i napjevi u kombinaciji s modernijim (rock)
elementima i aranžmanima, no finalni rezultat je još jednom pun
pogodak. Cinkuši ne doživljavaju modernu i tradicionalnu glazbu
kao sukobljene, nego kao dva elementa koja se nastavljaju jedan
na drugi i međusobno nadopunjuju.
Slušajući njihovu glazbu lako je moguće zamisliti oluju nad šumom
ili livadom pri čemu ulogu u onomatopeji imaju i električna gitara
koja dočarava grmljavinu, i bubnjevi koji zvuče poput vihora ili
topota konja i pucanja biča, i violina koja oponaša glasanja ćuka
ili zavijanje vuka.
Cinkuš je naziv za zvono koje ljude prati od rođenja do smrti,
zvoneći na sve bitne događaje u čovjekovom životu, uključujući
samo rođenje i smrt.
Dok je dominantna tema albuma "Domesticus Vulgaris"
bila seksualnost, upravo je smrt i prolaznost života tema koja
stalno izvire na "Špiritus Sanctus". Poruka je da život
brzo prolazi te da u njemu treba uživati, a ne ga potratiti na
živciranje i brigu. No, kako je u glazbi Cinkuša stalno prisutna
neka mračna podvodna struja, tako se može osjetiti sva tuga i
muka naših predaka koju nam ostavljaju u nasljeđe.
Uvodna "Bratec kosi" je dobar primjer,
s naizgled nježnim stihovima, ali i glazbom koja naglašava zloslutni
nagovještaj incesta. "Huja brija" je
terevenka za zaborav briga i problema, "Bela"
je dvosmisleno poigravanje riječima kroz opis kartaške igre, a
"Navigare Necesse Est" uglazbljuje
stihove Joška Božanića na izumrlom jeziku moreplovaca lingua franca,
odnosno na komiškom dijalektu. Naizgled neobična u njihovu opusu,
potonja pjesma je zapravo upravo u duhu glazbe Cinkuša.
Novost su dvije kompletno autorske skladbe. Prva opisuje (uglavnom
instrumentalno) "Kak je Štef videl Majku Božju"
jer ima čisto srce, a druga nazvana "Medo"
se dotiče aktualnih tema poput recesije. Obje pjesme se bez nekih
problema glazbeno uklapaju u ostatak albuma.
Iako se osjeti razlika naspram teksta ostalih pjesama, stihovi
"Mede" su napravljeni u stilu kratkih, no efektnih i
duhovitih narodskih mudrolija kakve se pojavljuju u tradicionalnim
pjesmama ("Ne boj se recesije, nit kisele kiše/Sive ekonomije
i maloga piše").
Gosti na albumu su Marijan Krajina i Marko First čija se harmonika,
odnosno violina savršeno slažu s ostatkom benda, zatim Boris Šaronja
i Nikola Santro koji trubom i trombonom osvježavaju nekoliko pjesama
i donose još jedan sloj emocija, te dvije legende: dugogodišnja
prijateljica Cinkuša Teta Liza i Boško Petrović koji se pojavljuju
u pjesmi "Sedi si kraj mene".
Veliko finale albuma je pjesma "Nenadejano Bogčije
zveličenje" na stihove Cinkušima omiljenog Miroslava
Krleže koji odlično sumiraju teme cijeloga albuma, dok glazba
odgovara piru sudnjeg dana na kojem će sva djela i nedjela doći
na naplatu.
Izgleda kako nam najbolja ovogodišnja izdanja dolaze od ljudi
koji u većoj ili manjoj mjeri spajaju općeprihvaćenu pop-rock
glazbu s jezično-glazbenim nasljeđem svog kraja. Uz Cinkuše prvi
na um dolaze Tamara Obrovac, Gustafi i Žan Jakopač (vjerojatno
sam nekoga nenamjerno u ovom trenutku zaboravio spomenuti). Možda
je problem s tzv. 'urbanim' izvođačima što su u posljednje vrijeme
(uz časne iznimke) izgubili doticaj s ulicom i gradom u kojima
žive te se ograničavaju na svoj uski mikrokozmos i introspekciju.
Zbog načina na koji Cinkuši uspijevaju na svoj način prezentirati
vlastitu tradiciju ne gubeći ništa na njezinoj čaroliji, od spomenutog
društva upravo "Špiritus Sanctus" kandidiram za hrvatski
album godine 2009. |
|
Marko Vukušić , MUZIKA.HR
|
|
|
|
CINKUŠI - AMADEO, ZAGREB, 08.09.2009(KONCERT)
"Nema boljeg domaćeg benda uživo", rečenica je koja prati Cinkuše
još od vremena kad su objavili mali ali "utjecajni" album "Zeleni
kader". Već tada su im nalijepili etiketu The Poguesa uživo.
Ali iz najboljih dana. Nije bilo bitno ništa više kad se pod
bosim nogama članova benda digla prašina pozornice. Nekad su
opravdali hvalospjeve, nekad je ostalo malo u sjeni ne baš toliko
uvjerljivog drugog albuma "Domesticus Vulgaris". Ali, sudeći
prema novom materijalu i rockerskom pristupu etnu, stvari se
opet vraćaju na svoje mjesto. Nema potrebe za bubnjenjem jer
tuku udarci njihova ritma. Cinkuši su uigran stroj iskusnih
muzičara koji znaju kako se radi atmosfera i kako se pere iz
petnih žila. Ljudi ih vole. Publika nije masovna, ali je vjerna.
A takva radi atmosferu. E sad, s obzirom na raskalašenost novog
albuma, grupica je takva i uživo. Oni voze bez pardona. Krleža
se mora dobro osjećati kad bi znao kako ga vješto prevode i
stavljaju u glazbeni kontekst. Presjekli su Cinkuši cijelu karijeru,
ostali vjerni svojih duhovima noći i razvalili. U ugodnom prostoru
zagrebačke klupsko-glazbene ljetne scene Amadeo (Muzej za umjetnost
i obrt), Cinkuši su odzvonili promociju, sad je na radu reagiranje
ljudi na predvodnike KAJ Vala.
|
Jasna
Gabrić , DOP MAGAZIN |
|
CD DOMESTICUS VULGARIS
2005. CANTUS |
Cinkuši
su me osvojili na prvo slušanje kao izvorni etno punk band koji
podjednako zaslužuje oba dijela spomenute složenice. Njihovu pripadnost
etno izričaju nije ni potrebno temeljitije obrazlagati no ovi
kajkavski "Poguesi" također posjeduju i neupitni punkerski
etos tojest strastvenu posvećenost svojim regionalnim korijenima
i suvremenim izvedenicama što je u potpunosti došlo do izražaja
u oba njihova albuma.
Za ovaj bismo mogli reći – posebice zbog odbira ultimativnih tekstopisaca
– kako je još dublje zaorao njihovu emocionalno svjetonazorsku
baštinu no Cinkuši su i ovim CD-om odrešito dali do znanja kako
i na vjetrometini domaće estrade žele ostati "svoji na svome".
Zaključio bih: i to kao jedna od najdragocjenijih oaza iskrenosti,
dosljednosti i talenta.
|
Darko Glavan
|
|
Glazba
za animirani film SILENCIJUM, 2005.
Režiseri: Marko Meštrović i Davor Međurečan
Produkcija: Kreativni sindikat |
...Autori
se sada vraćaju s filmom »Silencijum« temeljenom, kao i prvi put,
na »Baladama Petrice Kerempuha « Miroslava Krleže, a objekt zanimanja
filma je sloboda. Atmosfera je mračna, dostojna predloška, a odvija
se u dva doba, modernom i feudalnom. Autori kažu da su željeli
naglasiti, a to im je i uspjelo, »kako se u feudalno doba društvena
represija odvija putem fizičke sile, a u moderno doba sofisticiranim
metodama masovne hipnoze putem medija«.
Za glazbu su ponovno bili zaduženi Cinkuši, a dijelom ju je napravio
i Boris Wagner, dok je stihove čitao Vid Balog. |
Božidar
Trkulja, VJESNIK, 30.03.2006. |
|
Glazba za animirani film CIGANJSKA,
2005.
Režiseri: Marko Meštrović i Davor Međurečan
Produkcija: Kreativni sindikat / FadeIn |
...“Ciganjska je film
briljivo izbalansiranog ritma i skladne ekspresionističke
konfiguracije slike te funkcionalne etno-glazbe prirodno srasle
s animacijom, koja pridonosi da tijekom gledanja filma otkrivamo
i prepoznajemo vlastite osjećaje. To je film kratke forme koji
se, iako rađen sofisticiranom računalnom tehnikom, oslanja na
minimalizam primarne likovnosti, one koja nam se najdulje zadrava
u sjecanju. Ciganjska je konstruirana kao glazbeni animacijski
film ciju strukturu i ritam tvori ples izraen prije svega
međuigrom crnih ploha na sivoj, kišnoj podlozi, detalja
kakvi su crni kišobrani i šeširi, tamne naočale
na pjevačevom licu, crno “oko” gitare i mračna rupa
groba.
Usprkos svojoj glazbenoj osnovi ili moda baš zahvaljujući
njoj, Ciganjska je prigušen, tih film, čija je priča ispričana
šapatom. To je vizualno-glazbena pripovijest o starosti
i prolaznosti, o uzaludnosti ljudskog trajanja i glazbi kao
najboljem načinu da se kroz ivot prođe s ipak nešto
manje oiljaka na duši. Istodobno, to je kolektivni
portret Balkanaca koji svoje tuge utapaju u rakiji koja im katkad
nije dovoljno ljuta pa je ele dodatno začiniti zmijskom
otrovom.
Sudionike filma zatječemo na otočiću njihova materinskog jezika
i uspomena (koje su forme zaborava, kako bi rekao Kundera) gdje
plešu svoj samrtni ples i tek na kraju, nakon što
boca, u kojoj su rakija i zmija, biva ispijena, shvacamo da
je riječ o skupini autsajdera koji su na dnu (ili u getu) megalopolisa,
ljudima uhvaćenima u gigantsku betonsku zamku i oboljelima od
depresije došle kao rezultat industrijalizacije, nehumanih
projekata, razvaljenih spomenika, tvornica i dimnjaka koji bljuju
smrt za okolnu prirodu. U svijetu koji se osjeća kao zamka nemoguće
je dezertirati iz vlastita ivota, izbjeći u neki drugi
i drukčiju stvarnost ni na koji drugi način nego napuštanjem
ivota.“...
|
|
Midhat
Ajanović, ZAREZ, 01.07.2004 |
|
|
|
…”Animirani film autora Marka
Meštrovića i Davora Međurečana jedini je hrvatski film
koji je ušao u konkurenciju ovogodišnjeg Animafesta.
Riječ je o zaista izvanrednom ostvarenju tako da autoriteti
za područje animiranog filma Stiv Cinik i inace klasično suzdrani
Joško Marušić jednoglasno tvrde da je "Ciganjska"
pravo malo čudo i nešto najbolje što se dogodilo animiranom
filmu u zadnjih 15-tak godina.
Izrazito mračne i tjeskobne atmosfere ovaj animirani film temelji
se na jednom od tekstova Krleinih Balada Petrice Kerempuha,
baladi "Ciganjska" iz 1936.
Svih 9 minuta i 19 sekundi trajanja vrhunske 3D kompjuterske
animacije snano nas uvlači u unutarnji svijet likova,
a kako su sami autori izjavili, naglašava otuđenost na
asfaltnoj dungli i zbunjujući poriv za autodestrukcijom.
Vrlo je jasno podvučena paralela sa poetikom njemačkog ekspresionizma
koja se dodatno naglašava sablasnom glazbom etno skupine
Cinkuši, moda najvećim doprinosom stvaranju atmosfere
u "Ciganjskoj"
Glazba je izrazito jaka i hipnotički nas uvlači u svijet Krleinih
likova iz balade.”…
|
Gordana
Kolanović, VIPMOVIES, 16.03.2004. |
|
CD
ZELENI KADER 1999.
Croatia Records & Kopito
Records
|
NARODNJACI S ENERGIJOM PUNKERA
„Cinkuši“ su jedna od najzanimljivijih i najobećavajućih
iznenađenja unutar predvidljivih stilističkih kategorija domaće
estrade – „narodnjaci“ sa spontanošću,
iskrenošću i energijom punkera!
Njihov je nastupni album realiziran uz ispomoć producenta Darka
Pecotića iz „Legena“, no usprkos njegovom bitnom
doprinosu urednoj zvučnoj slici, „Cinkuši“
su zadrali identitet bitno odmaknut od pristupa kako „Legena“
tako i Lidije Bajuk. Kod spomenutih rodonačelnika „ethno
ambient“ pristupa u prvom je planu napor reinterpretacije
odnosno usklađivanja s modernim elektronskim zvukovljem, dok
su „Cinkuši“ – slično kao i Dunja Knebl
– mnogo više utemeljeni u tradiciji. Kao što
to sugerira i promišljeni izbor „novokonponiranih“
skladbi (socrealistička „U divljaka luk i strijela“,
šansonjerski „Stari Pjer“), „Cinkuši“
biraju skladbe koje posjeduju šifre kolektivne emocionalnosti
a u svojoj izvedbi prvenstveno inzistiraju na autentičnom ugođaju
narodne veselice.
No to nije programirana raspamećenost a la „Trio Gušt“
i slićnih zastupnika „Tulum do zore“ opredjeljenja,
nego glazbenička vokacija koja podjednako uzima u obzir vjerodostojnost
izvornika kao i njegovo prilagođavanje suvremenim standardima
„unplugged instrumentacije“.
Prednost „Cinkuša“ pred većinom domaćih etno
glazbenika jest to što su oni, pretpostavljam prvenstveno
spontano, iznašli spoj tradicionalnog i suvremenog nasuprot
više ili manje uspjelih pokušaja intelektualne konstrukcije.
Dok drugi trae, oni su našli! I pritom neskriveno
uivaju u tome!
|
|
Darko Glavan, VEČERNJI LIST
|
|
|
|
CINKUŠI
– GLAZBA KOJA DAJE RENDGENSKU SLIKU
MEÐIMURSKOG I ZAGORSKOG DUHA
Album Cinkuša „Zeleni kader“ ( Croatia Records
) ubraja se u onu vrstu ploča koje daju nadu da stara dobra pučka
zabava u vrijeme vladavine elektronski potencirane virtualne zabave
masovnih medija nije izumrla, kao i to da je moguća s pozicija
koje uključuju i sive stanice mozga, i to one streetwise orijentacije.
Glazba Cinkuša sasvim je suprotnog predznaka od neduhovitih
doskočica za plesanje po stolu, što je uspjeh više,
jer se ponajprije ipak radi o nefriziranoj veselici s „mudima“.
Uz pomoć Darka Pecotića iz Legena, zvučna slika albuma „Zeleni
kader“uzorni je primjer kvalitetne hajfisticke rabote, dok
je glazba sama veselica bez pardona, disanje na usta atrofiranoj
domaćoj estradi koja je u poplavi pseudonarodnjaka zaboravila
kako zvuči prava narodna glazba.
Spojivši tradicionalne napjeve u svojevrsnu rendgensku sliku
stanja duha podneblja izmedu Međimurja i Zagorja, svirka na akustičnim
instrumentima prua mogućnost neograničenog „raspašoja“,
dok se tekstualno radi o uspjelom omjeru duhovitih i elegičnih
tema. Izuzev „Meknite se si gore“ gitarista Mirka
Radušića i „Starog Pjera“ Ivice Percla, u opticaju
su isključivo tradicionalni drmeši i igrokazi poput „U
divljaka luk i strijela“ ( s umetnutim legendarnim stihom
„da nam ivi ivi rad), ali njihovih ruku djela
više su proizvod intuicije nego krutih radnih principa, pa
album „Zeleni kader“ kao malo koji diskografski proizvod
unatrag nekoliko godina autentično svjedoči o mentalitetu koji
ne koristi „daljinski upravljač“. Bez lakirovke urođene
novokomponiranim zabavljačima sa zadnjim (u najboljem slučaju
predzadnjim) namjerama, „Zeleni kader“ primjer je
punokrvnog „raspašoja“ koji u maniri izvorne
folk strategije ruši barijere izmedu izvođača i publike.
Nastup u zagrebačkom „KSET-u“ u utorak 1. veljače
prilika je za provjeriti izvodački profil koji po logici stvari
najbolje funkcionira upravo uivo. |
|
Hrvoje
Horvat, VJESNIK |
|
|
|
Da
kvalitetna etnoglazba ne mora nuno biti ozbiljna, njena,
potmula ili čak iritantna nekim skupinama slušatelja, zorno
pokazuju Cinkuši. Na pola puta izmedu Legena i Dreletronika,
uz snano podsjećanje na Poguese, Cinkuši predstavljaju
otjelovljenje banda Joice Zgubidana iz romana „U registraturi“.
Veseli, prpošni, s violinom i mandolinom u instrumentariju
vrlo su dobro prearanirali tradicionalne, uglavnom međimurske
i zagorske napjeve. Izuzetak čini paklena prerada narodnoga partizanskog
hita „Da nam ivi, ivi rad“ (ovdje naslovljena
„U divljaka luk i strijela“, vrsni cover Novkovićeva
i Perclova „Starog Pjera“ i original „Meknite
se si gore“ koji završava stihom „Velika su muda
Vinka Pintarića“. S ovakvim repertoarom Cinkuši imaju
sve izglede da postanu veliki live band. |
|
Bojan Mušćet, JUTARNJI LIST
|
|
|
|
Za
grupu Cinkuši moglo bi se reći da su nastali kao očekivani
razvoj domaće etnoscene, potaknuti i uvelike potpomognuti od članova
grupe Legen. Obradivši 11 narodnih pjesama međimursko –
zagorskog kraja, te poznati hit Stari Pjer Ðorda Novkovića
kroz svoje vrlo specifične aranmane koji variraju od rocka
i jazza preko irskog folka stvorili su jedan nesvakidašnji
album, ali što je najvanije, vrlo ugodan za slušanje.Neobični,
ali znalački aranmani stvorili su od nepoznatih (ali i ponekih
vrlo poznatih ) narodnih pjesama niz potencijalnih hitova za svakodnevno
puštanje u radijskim programima. Neobičan, ali i neobično
dobar album za svaku preporuku i definitivno iznad prosjeka domaće
ponude. |
|
Dubravko Jagatić, SLOBODNA DALMACIJA
|
|